Giflek in een treinwagon in Amersfoort.

De brandweer van Nijkerk werd Dinsdag 20 augustus om 12.02 uur opgepiept voor bijstand groot ongeval gevaarlijke stoffen naar Amersfoort. Hierop vertrok de T.A.S. 841 met de bus 898 naar Amersfoort. Omdat het een O.G.S. groot was vertrok er ook nog een VC-2 890 naar Amersfoort. De treinwagon waaruit giftig en explosief gas lekte, heeft een groot deel van het treinverkeer in nederland lamgelegd. Tot in de avond was er tussen de randstad en het noorden geen treinverkeer mogelijk. Urenlang zag het er dreigend uit op het spooremplacement in Amersfoort waar de treinwagon stond. De wijde omgeving werd uit voorzorg ontruimd. Rondom het station en in een nabije wijk kregen mensen het advies om binnen te blijven en de ramen te sluiten. De autoriteiten waarschuwden de bevolking via sirenes en met geluidswagens. Pas om zeven uur in de avond was bekent dat de treinwagon acrylnitril lekte, en dat de stof  een mengsel bevatte met een stabilisator en geen gevaar meer opleverde. Daarop werd de ploeg van Nijkerk ingezet met gaspakken om de deksel weer dicht te maken. De trein was opweg van Rotterdam naar een kunststofbedrijf in het duitse lingen, net over de grens bij Almelo. De stof word gebruikt om kunstvezels voor de kledingindustrie of kunststof voor computerbehuizingen, autobumpers en voor speelgoed te maken. De stof is licht ontvlambaar en vervliegt makkelijk en is zwaarder dan lucht, acrylnitril is kleurloos of lichtgeel met een stekende geur. De stof kan het lichaam binnenkomen door inademen van de damp,via de huid of door inslikken. De symptomen zijn keelpijn, duizeligheid, verwarring, misselijkheid, bewusteloosheid en een brandend gevoel in de ogen. Acrylnitril kan het centrale zenuwstelsel aantasten,met een coma als gevolg. Het is kankerverwekkend en kan schade toebrengen aan erfelijke eigenschappen. Nu nog een overzicht van de ingezette voertuigen:

Amersfoort  TAS.633 - HV1.671- OVD.697 - SBW.601 - TAS.634 - HA DECO.687 - HA COH.684

Baarn TAS.733 steunpunt gaspakken en de HV.771

Nijkerk TAS.841 steunpunt gaspakken en de BUS.898

Hoevelaken bus.899 meetploegen

Leusden bus.679 meetploegen

Woudenberg bus.677 meetploegen

Eemland 686 HA adembescherming en de Eemland VC-II.690

SIGMA GROEP + COMMANDO en div. ambulance,s.

foto-1 foto-2 foto-3 foto-4 foto-5 foto-6