Dierenambulance roept de hulp in van brandweer Nijkerk

Een gewonde zwaan is dinsdagmiddag 09 Februari 14:25 uur door de brandweer en de dierenambulance gevangen op recreatiegebied Zeumeren. De dierenambulance Nijkerk en omstreken kreeg al sinds enkele dagen diverse berichten binnen dat er een zwaan rondliep met een gebroken vleugel rond het Zeumerse gat. Vermoedelijk is de zwaan tijdens het landen op het water tegen een kabel van de waterskibaan aangevlogen waarna de vleugel afbrak. Maar steeds als de vrijwilligers van de dierenambulance op zoek gingen werd het beest niet aangetroffen of zwom het weg. Omdat de dierenambulance geen boot heeft en daardoor niet via het water het beest kan benaderen is dinsdagmiddag om 14:25 uur besloten de brandweer in te schakelen. Omdat de brandweer uit Voorthuizen of Barneveld geen eigen boot heeft is het Oppervlaktewater reddingsteam van de brandweer Nijkerk ingeschakeld. Zij hebben de beschikking over een grote reddingsboot en over speciale pakken waarmee ze volledig te water kunnen gaan zonder nat te worden of onderkoeld te raken. Na een korte zoektocht met de dierenambulance en de brandweer werd het beestje gevonden in de kant vlakbij speelparadijs Schateiland. Om te voorkomen dat de zwaan weer weg zou zwemmen besloot de brandweer de zwaan ook via het water te benaderen, zodat het beest enkel richting land kon vluchten. Echter verzette het ernstig verzwakte beest zich uiteindelijk geen moment. De zwaan is door de brandweer met een speciale haak gepakt en door de dierenambulance meegenomen. Doordat de zwaan al dagen met het zware letsel rondzwom was het ernstig verzwakt.

foto-1 foto-2 foto-3 foto-4 foto-5
foto-6 foto-7 foto-8 foto-9 foto-10